maanantaina, elokuuta 04, 2008

Matkalento 3.8.2008 EFLL-EFRA-EFII-EFLL


Kuva: Pasi Kannasmaa
Keväällä Lapinlahdelle porukalla hankittu Pegasus Quantum trike sai minutkin taas innostumaan ja jatkamaan pari vuotta sitten kesken jäänyttä lentokoulutusta. Kevään ja kesän aikana lentoja on kertynyt kohtuullisesti ja sunnuntaina 3.8.2008 oli vuorossa ensimmäinen matkalento ja suunnistusharjoitus kolmioreitillä lennonopettaja Tapani Kokkosen kanssa.

Suunnistin pelkästään kartan ja kompassin avulla, mutta otin mukaan tavallisen retkeilykäyttöön tarkoitetun GPS:n tallentamaan lentoreitin myöhempää analysointia varten. Tässä lentoreitti karttapohjalla:


Näytä suurempi kartta

Suunnistus ilmassa on yllättävän vaikeaa, varsinkin vieraalla reitillä. Sen huomasin heti Lapinlahdelta ilmaannoustua. Ensin ei meinannut löytyä kiintopistettä, josta olisi päässyt reittiviivalle. Matkalentokorkeudelle päästyä silmiin osui Syvärin (isohko järvi) pohjoispää, mistä sai hyvän kiintopisteen kohti Rautavaaran kenttää.

Loppumatka Rautavaaralle onnistui jo paljon helpommin. Radioliikenteen perusteella jo kauempaa kuultiin, että EFRA:lla oli purjelentotoimintaa käynnissä. Hyvin kuitenkin mahduttiin sekaan ja tein kentän kiertämisen jälkeen läpilaskun kiitotie 36:lle. Ilma oli aika rauhatonta, mutta läpilasku onnistui kohtuullisesti ja pyörien kosketettua kiitotietä, noustiin takaisin taivaalle jatkamaan matkaa kohti Iisalmea.

Iisalmea kohti suunnistus sujui mukavasti. Heti EFRA:n jälkeen hyviä maamerkkejä olivat Korpisen kylä ja Sälevä järvi. Myös loppumatkalla järvet olivat parhaat opasteet EFII:lle. Lähestymisilmoitukseen vastauksena joku kertoi selkeästi Iisalmen kentällä käynnistä olleesta purjelentotoiminnasta.

Iisalmen kenttä vain kierrettiin ja suunnattiin sen jälkeen suoraan kotikentälle EFLL:lle. Iisalmen keskusta kierrettiin tarkoituksella länsipuolelta Poroveden yllä. Tämä matkalentokolmion sivu oli sen puoleen helppo, että maisemat olivat tulleet tutuiksi jo aiemmilla lennoilla.

Ilmassa oli matkan aikana paikoitellen terävääkin termiikkiä. Ylhäällä oli myös kohtalaisen kylmä. Paksuista haalareista huolimatta loppumatkalla alkoi olla vähän vilu ja ohjauskolmion kädenlämmittimille oli käyttöä.

Kokonaisuudessaan hyvä ja opettava matkalento. Tästä jäi mukavasti lentonälkää ja seuraavaa kertaa odottaa taas innolla.

Lennon tilastoa

  • kone: Pegasus Quantum A5
  • lennetty matka: 152 km
  • lentoaika: 1h 30 min
  • suurin maanopeus lennon aikana: 151 km/h
  • keskimääräinen maanopeus: 101 km/h

8 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Miten gps:n piirtämän reitin saisi kartalle? Kyseessä on Garmin GPSmap 60 Csx

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

Reitin saa kartalle, kun siirtää sen ensin tietokoneelle sopivalla ohjelmalla, esim. Garminin MapSorce:lla ja muuntaa KML-, KMZ- tai GeoRSS-muotoon ja lataa Google Maps -palveluun.

Tarkempaa ohjetta tulossa kun ehdin tekemään.

Anonyymi kirjoitti...

Niin - sitä ohjetta kaipaisin, miten gps-reitin saa Google Maps -kartalle...

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

Yksityiskohtaista ohjetta on vaikea tehdä, mutta jos ongelmana on tuottaa Google Maps -palvelulle sopivaa KML-muotoista GPS-dataa, muuntamisen pitäisi onnistua esimerkiksi GPSBabel nimisellä ohjelmalla (http://www.gpsbabel.org/).

Eli tallenna ensiksi reitti GPS:stä tietokoneelle esim. GPS:n mukana tulleella ohjelmalla.

Seuraavaksi muunna tallennettu GPS data esim. KML-muotoon, jos GPS:n ohjelmisto ei osaa tallentaa siihen formaattiin suoraan.

Viimeisenä vaiheena mene osoitteeseen http://maps.google.com , klikkaa kohtaa Omat kartat, valitse Luo uusi kartta, valitse Tuo. Nyt näytössä pitäisi olla ikkuna, jonka kautta KML tai KMZ -muotoisen reittidatan voi ladata kartalle.

Oman kartan ja reittidatan lataaminen Google Maps:iin edellyttää kirjautumista Google-tunnuksella palveluun.

Jos tarvitset lisää apua, tarkentaisitko mikä vaihe kaipaisi tarkennusta.

terv. Jarmo

Anonyymi kirjoitti...

MapSource-ohjelmasta en löytänyt muuntomahdollisuutta KML-muotoon.

GPSBabel näkyy olevan ilmainen ohjelma, josta kuitenkin pitää maksaa?

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

GPSBabel on ilmainen, mutta ohjelman jatkokehitystä voi halutessaan tukea vapaaehtoisella lahjoituksella.

Anonyymi kirjoitti...

Onko tämä dos-ohjelma? Klikatessani gpsbabel.exe-kuvaketta (zip-tiedoston purettuani) avautui komentoikkunan näköinen ruutu, jossa näkyy yhden kirjaimen komentoja? Ainakaan ei tullut työpöydälle ohjelman kuvaketta, josta sen voisi käynnistää.

Jarmo Ollikainen kirjoitti...

gpsbabel.exe on tosiaan dos-ohjelma, mutta samassa zip-paketissa tulee myös Windows-käyttöliittymäohjelma GPSBabelGUI.exe, jonka avulla GPSBabelia on helpompi käyttää.